Daten (Spanien & Portugal)

Untenstehender Tekst aus: www.T5-board.de
ist übersetzt, die deutsche Version finden Sie unter:

Zuidwest-toer: mei – juni 2008

7 mei 2008, camping le Paradis en Dordogne.
Drie dagen zijn we nu onderweg. Gisteren aangekomen, toen hadden we 1160 km op de dagteller staan.

Tja, na het Marokko avontuur waren we binnen vier weken al weer onderweg en zelfs tamelijk dezelfde kant op.
Wat we beleven, wil ik hier van tijd tot tijd melden.

Het wordt waarschijnlijk een doodnormaal vakantieverslag, wie interesse heeft wens ik bij het lezen veel plezier, foto’s verschijnen op de website.

Misschien vind je hier of daar ook een tip, of aanbeveling resp.waarschuwing; we zijn inmiddels ervaren cali-rijders geworden, maar we lezen nog steeds graag de verslagen van cali-gebruikers.
Tot de volgende keer. Veel plezier wensen Annette en
Krasseknar

16 mei 2008, Camping Angeiras (Lavra bij Porto)
Van St. Léon sur Vézère, kort voor de monding in de Dordogne, zijn we in twee dagen naar Salamanca gereden (890 km). De weersverslechtering overviel ons bij Dax, vanaf hier zijn we met veel regen geconfronteerd tot vandaag hier in Porto.

Tja, dat was lang geleden dat we met Pinksteren zulk slecht weer hadden. Maar de mensen in Salamanca lieten zich, net als wij, niet afschrikken van een bezoek aan de stad. Het is nu eenmaal een fascinerende universiteitsstad met imponerende gebouwen in barokstijl door Spaanse en Italiaans bouwmeesters ontworpen.

Eerste Pinksterdag rijden we verder naar Chaves in Portugal. Een onverwachte ontmoeting met een bijna verlaten landstreek waarin veel ooievaars, roofvogels en verder hier en daar een troep varkens met een donkergrijs, bijna zwart uiterlijk.
Noord Portugal in de lente is erg mooi. Het is een kleurenpracht bestaande uit vers groen, veel brem en paars van een vroege soort heide. Bovendien zijn er nog interessante plaatsen zoals Bragança en Braga met z’n ‘Bom Jesus’.

Nu zijn we nieuwsgierig naar Porto. Tot de volgende keer. Groeten van Annette en Krasseknar

24 mei 2008, Mira Parque de Campismo (50 km ten zuiden van Aveiro, aan de kust)
Porto was het helemaal! Je moet het zelf beleven; drie dagen waren we hier, totdat we tegen elkaar zeiden: “Voor deze keer was ’t genoeg, maar we komen beslist weer terug.”

Het weer is nog steeds instabiel; de temperatuur vind ik prima (niet te warm!). ’t Zou toch wel prettig zijn als er verbetering kwam, want niets verveelt zo snel als regen.

Maandag 19 mei zijn we 100 km naar het zuid-oosten gereden en kwamen op een camping tussen Luso en Pampilhosa, hier was het ons te rustig en we zijn de volgende dag naar Coimbra verkast (20 km). Hier beviel het ons beter. Een interesssante, oude universiteitsstad met meer dan 100.000 inwoners. Zeer fraai gelegen op beide oevers van de Rio Mondego. De camping was de beste die we tot dusver in Portugal getroffen hebben. Dus één dag naar Coimbra, daarvoor een overnachting na de aankomst en een rustdag, dat waren drie nachten met betrekkelijk veel luxe naast het goed functionerende toiletgebouw.

Gisteren van Coimbra naar Aveiro gereden, daar hebben we een paar uur rondgekeken en zijn daarna naar hier gereden. Nu staan we midden in het bos en we gaan straks naar het strand.
Tot de volgende keer. Groeten van Annette en Krasseknar

31 mei 2008, Turiscampo Espice, 8 km ten noordwesten van Lagos (Algarve)
Praia de Mira was dus na Coimbra ons volgende adres. Hier waren we drie nachten...en iedere nacht regende het! Overdag waren er ook dramatische wolkenluchten, maar die zijn er thuis ook! De typisch geverfde houten huizen in Costa Nova vind je thuis nou weer niet. Badplaatsen zoals Praia de Mira en Costa Nova vind je veel in deze regio.

’s Zondags rijden we verder naar Lissabon. De camping in de buurt van het Benfica stadion, ligt in een parkachtige omgeving tamelijk in het westen van de stad. De rit met de bus naar de binnenstad duurt ongeveer drie kwartier. Alleszins bruikbaar als je weet hoe ’t gaat, maar daar hadden we (en wij niet alleen) aanvankelijk toch wat problemen mee. De uitleg van het campingpersoneel was op z’n zachts gezegd nogal pover. Twee dagen hebben we de stad lopend, met bus en oude tram (er zijn ook nieuwe) doorkruist. Was zeer de moeite waard!

Woensdag de 28e zijn we naar Sintra en de Cabo da Roca gereden en tegen de avond over de nieuwe Vasco da Gamabrug naar de zuidelijke oever van de Rio Tejo tot aan Costa da Caparica waar we een alternatieve camping voor Lissabon vonden. Hemelsbreed nog geen 15 km verwijderd van Benfica en desalniettemin buiten de sfeer van de grote stad.

Donderdags zijn we dan van Caparica naar hier gereden, een zeer fraaie tocht van 300 km.
Dat was ’t voor vandaag. Foto’s als gebruikelijk op m’n site. Tot de volgende keer.
Krasseknar

07. juni 2008, Camping-Cortijo San Isicio in Carzola, noord-oost Andalusië.
Het verblijf bij Lagos was voor ons gedurende een halve week uitgangsbasis voor het verkennen van de westelijke Algarve. Toen we in oostelijke richting voorbij Faro opnieuw naar een verblijfplaats uitkeken, bleek dit nog niet zo makkelijk. De campings in de oostelijke Algarve zijn aanmerkelijk dunner gezaaid dan in het westen. Na wat heen en weer gekar, lukte het uiteindelijk in Fuseta, kort voor Tavira.

De Algarve is een bijzonder mooie streek met fantastische zandstranden, zoutwinning, overal broedende vogels (zeer veel ooievaars) en typisch oude Portugese havenstadjes. Gelukkig is het weer na Lissabon opgeknapt. Matig warm en vaak een krachtige wind erbij.

Van Fuseta ging ’t toen verder naar Ronda in Spanje. Drie jaar geleden waren we hier ook en we kwamen eigenlijk op de ons welbekende camping El Súr af. Voor de rest heeft Ronda ons nu uitsluitend als rustplaats gediend.

Van Ronda verder naar Estepona voor een bezoek aan bekenden. Wanneer je uit het Spaanse binnenland komt schrik je ervan hoezeer de kust veranderd is in een grote-stads-agglomeraat. De torenflats vormen onafzienbare rijen en het houdt niet op! Als je er eenmaal tussen zit, went ’t snel. Maar de California-camper bevalt ons beter.

Gisteren hebben we 400 km afgelegd en zijn hier terecht gekomen. De rit ging door grandioze landschappen met super weer, alleen de laatste 100 km waren afmattend: 20 km voor Cazorla was de weg vanwege werkzaamheden afgesloten. Met andere woorden 50 km voor niets gereden. We moesten van Quesada weer terug naar Tiscar en van daar via Huesa naar Quesada. Bij Tisca waren langs de kant van de weg alleen kleine waarschuwingsborden voor wegwerkzaamheden, maar geen blokkering. Nou ja, dat hoort er allemaal bij. De wegomlegging was ook mooi.
Dat was ’t voor vandaag. Foto’s als gebruikelijk weer op de site. Tot de volgende keer.

13 juni 2008, Camping Riaza, 15 km ten oosten van de N1,
N41°16.171; W003°29.834
Uitrit 103 (niet 104, zoals Teleatlas abusievelijk aangeeft!)

We zijn dus nu duidelijk op de terugweg. Bijna een hele week op de zeer aangename camping van Cazorla doorgebracht (zeer stijle oprit!) van waaruit we kleinere ritjes in de omgeving maakten. Na de pech van Quesada op de A315, hebben we dit traject minstens nog 2 x gereden. Het is nu weer in goede conditie. Ondanks de nieuwe deklaag nog wat (te) smal.

Als je Cazorla met de camper in wil, begeef je je wel op glad ijs. De straatjes in de oude binnenstad zijn dermate smal en de steegjes zo verwarrend, dat ik op een gegeven moment op de privé-parkeerplaats in het souterain van een flatgebouw terechtkwam. Daar was plek voor tien auto’s. Om er te draaien en het steegje weer uit te komen, heb ik menig zweetdruppeltje gelaten! Uiteraard zijn omgeklapte buitenspiegels een must in de smalle (2 meter breed) straatjes.

Toen we dinsdag boodschappen deden viel het ons op dat er in een kleine supermarkt op de markt geen aardappels meer waren. En dat op de dag ervoor nog wel!? Bij navraag bleek: “De wagen is niet gekomen.” In een grotere supermarkt in het zakencentrum waren de schappen op de groenten afdeling half leeg en de sla in plasticfolie zag er niet goed uit! Vreemd!
De ontknoping kwam gisteren bij het afrekenen op de camping. Ze adviseerden ons de brandstoftank gedurende de hele tocht zo vol mogelijk te houden, dus vaker tanken dan normaal. Staking bij het wegtransport!!
Aldus, we zijn in Cazorla naar de pomp gereden en hadden er geen probleem. Met de volle tank zijn we tot hier gekomen en willen morgen voor we de autovia oprijden ons geluk hier in Razia beproeven. Had ik op onze reis naar Marokko een extra 10 liter kan met diesel bij me en niet nodig gehad, en nu voor een simpele reis naar Spanje had ik hem kunnen gebruiken...!
Enfin, we komen wel thuis.

Gisteren tijdens een stop bij een wegrestaurant werd de koeling voor desserts en losse ijsverkoop gevuld met een grote hoeveelheid tweeponds kazen. En stinken meneer...!!!
Snel weer naar buiten, en wens de verwachtingsvolle ontvangers van de delicatessen smakelijk eten!

Zo, de foto’s zijn ook weer bijgewerkt en nu moet ik eerst de boel omzetten voordat ik meer materiaal kan laten zien. De laatste week is aangebroken, dus meld ik me nog een keer van thuis uit. Tot dan. Groeten van Annette en

21 juni 2008
In Riaza hebben we de omgeving nader bekeken. Je bent hier op een hoogvlakte van zo’n 1100 meter. Er zijn hier bezienswaardige oude bergdorpen, ingepast in een zogenaamde
“Ruta del Color”. De kleur van elk dorp is in de loop van de eeuwen bepaald door het gebruik van stenen en mortel uit de onmiddellijke omgeving. Er zijn gele, rode en zwarte dorpen.
Een bruikbaar concept voor een toeristische attractie...., maar er moet nog veel gebeuren
want naast de opgeknapte huizen zijn er nog veel ruïnes.

In Riaza hebben we zonder moeite kunnen tanken. Aan de grens, bij San Sebastian waren de tankzuilen voor superdiesel met plakband dichtgeplakt. Dus kon je alleen maar stinkdiesel krijgen. Dat was dan ook het laatste wat we van de stakingen gemerkt hebben.

Welnu, we zijn weer thuis en voorlopig zullen we aan het normale leven moeten wennen! De terugreis vanaf Riaza was een routine aangelegenheid; er zijn vanaf hier geen foto’s meer bijgekomen. De fotosite heb ik wat omgezet: er zijn nu twee pagina’s van deze (süd-west)reis.
Hoop dat het interessant is en wens bij ’t bekijken veel plezier.