Daten (Marokko)

Untenstehender Tekst aus: www.T5-board.de
ist übersetzt, die deutsche Version finden Sie unter
T5-Board/Board - Einzelnen Beitrag anzeigen - Marokko-Impressionen, März April 2008

Het is maandag 17 maart, camping Miramonte in Tanger.
We zijn met onze camper sinds woensdag 12 maart onderweg en hebben tot gisteravond bijna 2800 km afgelegd. Vandaag een dag “verbruikt “ om in dit land te komen.
Waarom Marokko?
Ten eerste omdat we belangstelling voor dit land hebben en we ons, na ons eerste bezoek in 2004 hadden voorgenomen nog eens in eigen regie hier naar toe te komen in plaats van ons te laten leiden....en
Ten tweede omdat we simpel wilden weten of dit land in de eigen T5 zonder 4motion en mét automaat, evenals twee jaar geleden naar IJsland, goed te bereizen is.
Wanneer we geen perspectief meer zien: simpel omkeren en dezelfde weg weer terug
Welnu, we zijn in het land en dat ging als volgt:
Vanmorgen omstreeks half elf reden we in Tarifa (ongeveer 30 km ten Westen van Gibraltar) het ferry-emplacement op, zonder tickets. Die moesten we ons dus nog bezorgen en Annette heeft zich erom bekommerd. Elf uur is de vertrektijd van een moderne veerboot, die voor de overvaart ongeveer een uur nodig heeft; à raison van € 264,60 retour voor ons tweeën incl. bus.
Dat liep dus lang niet slecht. Feitelijk vertrek was 11.20 uur en dezelfde tijd van aankomst! De klok aan boord een uur teruggezet.
Het schip was matig bezet, maar het debarkeren duurde eindeloos.. Bij de uitgang van het schip stonden twee “douanebeamten” met baseballcap en spijkerbroek en controleerden de passen, die aan boord reeds door de pasbeambten aan een kleine balie gestempeld zouden moeten zijn. Langzaam liep het schip leeg en de uitlaatgassen van de draaiende automotoren verpestten de atmosfeer in het autoruim. Eenmaal aan wal, schoot het nog niet hard op; twee uur afhandelingstijd voor hooguit 150 voertuigen. Een herrie en getoeter! Er verschijnt een beambte in burger aan het raam met een batch op z’n linker revers:
“Uw autopapieren en paspoort alstublieft!”, wordt in een mengeling van Frans en Engels gevraagd. Hij gaat ermee vandoor en verdwijnt in de heksenketel, veroorzaakt door havenarbeiders, beambten en hun assistenten, theeverkopers (vier glazen op een serveerblaadje), en rangerende vrachtwagens. Na vijf minuten komt ie inderdaad terug met z’n schrijver. Deze heeft een verzoek tot tijdelijke invoer van de camper in Marokko ingevuld.
“Moet U mijn pas nog hebben?” vraagt Annette.
“Nee, we hebben alleen de pas van de MAN nodig!” Nou, dat is dan ook weer duidelijk. In Marokko liggen de accenten anders dan bij ons.
“De schrijver heeft het importverzoek voor U ingevuld, geeft U hem a.u.b. een kleine vergoeding.!”
“Hoeveel?”
“Dat laat ik aan U over.” Wanneer hem € 2, wordt aangeboden zegt de bovenbaas:
“Neu, dat is een beetje weinig, maakt U d’r 5 van!”
Zonder kwitantie uiteraard. Dat was dan het tijdelijk invoer verzoek, een groen A5-je met witte kopie, waarop mijn naam als eigenaar en de gegevens van het voertuig (kenteken).
Volgend station: de aanvraag tot tijdelijke invoer wordt uit het stapeltje papieren gevist en de dienstdoende ambtenaar, (ditmaal zowaar in uniform) verdwijnt ermee in een gebouw aan de zijkant. De volgende ambtenaar instrueert me om met mijn pas naar het politiebureau te gaan, hoe, waarom, en waar is me een raadsel. Een assistentbeambte wordt met me mee gestuurd en we lopen samen 100 meter richting loket van het politiebureau. Er volgt een registrering op de computer en een afstempeling. Terug naar Annette in de camper. De beambte in uniform wacht al, hij neemt de pas van me over en doet de visitatie: de klep achter open....en weer dicht!
“Alstublieft Uw pas en goede reis. Meldt U zich bij de agent aan de poort.” Deze zet de poort geheel voor ons open en we rijden er doorheen. We zijn in Tanger!

23-03
We zijn in Tanger! Het douane emplacement is overigens maar een deel van het gehele havencomplex.
Nu we het eerste achter ons gelaten hebben, wordt het vooruitkomen er niet eenvoudiger op. Er moet om elke meter geknokt worden. Het normale wegverkeer in Tanger mengt zich hier met dat van Spaanse origine. Het kost tijd en geduld, maar we vorderen richting stadcentrum. Wie het Siciliaanse wegverkeer kent, kan vermoeden welke angsten men uitstaat. Maar waarom met de camper naar het centrum?
Tja, de Marokkanse deviezenvoorschriften verbieden de import van Dirhams (nationale munteenheid). Alleen de import van buitenlandse valuta is toegestaan. Deze kan dan in Marokko in dirhams worden gewisseld. Het gebruikelijke ‘geld uit de muur halen’ is ook mogelijk, maar niet aan de rand van de woestijn. Vandaar onze zoektocht naar een bank.
Waar de camper parkeren? We zien zo gauw geen oplossing, dus besluiten we de taken te verdelen: Annette op jacht naar de financiën (bank!) en ik zou de camper onder m’n hoede houden en een hapje brood klaar maken langs de stoeprand. Er was op de plek waar ik stond een parkeerverbod (rood-wit geblokte stoeprand) desondanks stonden er enkele auto’s. Uit voorzorg had ik de getrokken thee op de grond gezet. Er wordt aan het raam geklopt. Een in burger geklede man met een handy in de hand wil m’n attentie. Ik open de schuifdeur en hij vraagt naar m’n groene verzekeringskaart. Geen voorstellen, geen uitleg, alleen de vordering in het Engels om de kaart te laten zien. Wanneer ik hem de kaart geef zegt hij (iets te snel):
“Deze kaart is voor Marokko niet geldig, U moet zich een geldig exemplaar bezorgen, komt U met me mee!” Ik krijg de kaart weer terug.
“Helemaal niet, deze kaart is wèl geldig, Marokko staat erop vermeld!”
Ik vaag hem van welke instatie hij is, of hij van de politie is of douane-beambe, De uitleg verzandt in een Engels/Frans koeterwaals en hij laat me een beduimeld groen vodje papier zien onder aanwijzing met z’n rechter wijsvinger. Toen was het voor mij genoeg en ik gooide de schuifdeur voor z’n neus dicht. Ik heb de brave man niet meer gezien.
Maar....helemaal gerust was ik er niet op. Ik moet hier weg, ging me door het hoofd. Dus de boulevard maar weer verder afgereden en bij het eerstvolgende stoplicht gedraaid en aan de andere kant van de boulevard weer terug. Gelukkig zag ik Annette 50 meter voor de plek, waar ze was uitgestapt. Bij het volgende stoplicht gedraaid en Annette weer opgepikt. Een kop thee hadden we beiden wel verdiend!
Vervolgens op zoek naar een Marokkaanse telefoonprovider. De camper gewoon ergens aan de rand van een strandboulevard geparkeerd. Een inofficiële parkeerwachter loodste ons in een vrije plaats. Dit bleek de optimale oplossing voor het parkeerprobleem: de camper aan de zich als parkeerwachter manifesterende oppasser toevertrouwen, afrekenen bij terugkeer (een reële fooi) en de “parkeerwachters” letten op! Zo verlieten we dus onze camper en we vonden in de stad inderdaad een telefoonwinkel (zeer vele) waar we een Marokkaans nummer (20 Dirham=ca. €2, ) en een beltegoedkaart met 100 Dirham aanschaften. Na ons bezoek aan de bar aan het strand, gingen we op zoek naar de camping Miramonte. Niet zo eenvoudig! Maar na ruim een uur, omstreeks 18.00 uur toch gevonden.

25-03

De volgende camping bevond zich voor ons in Rabat. Hij heette International de la Plague Salé. Het was een echte grote-stads-camping. Het strand was niet ver weg, trouwens het overschatte “toilet” ook niet! Eén voor de dames en één voor de heren, plomp-wc’s uiteraard. Maar goed...., met water en electra geen problemen. Van de camping in Tanger tot de camping in Rabat-Salé was 287 km, waarvoor we 6 uur nodig hadden inclusief pauzes en het zoeken. Met de taxi zijn we van de camping naar de Medina in Rabat gegaan en hier zijn helemaal in de Marokkaanse sfeer ondergedoken.
Ons volgende oponthoud is Casablanca, dat wil zeggen we zijn Casablanca 20 km langs de kust voorbij gereden. Hier hadden we voor 3 nachten onze plek opgezocht op de camping bij de Souk Dar Bouazza. Camping International Oasis heette deze camping, zeer aan te bevelen!
Van hieruit brachten we een bezoek aan Casablanca en El Jadida. Het waren twee interessante dagen.
Verder ging het naar Marrakech. Afstand vanaf Casablanca naar de camping Relais de Marrakech 269 km. We hadden er 4 ½ uur voor nodig (geheel autosnelweg) inklusief pauzes, zoeken en boodschappen doen bij Marjane in M. Bij aankomst in M. zijn we eerst naar dit Marjane-inkoopcentrum gereden. De parkeerplaats is het internationale ontmoetingscentrum voor Marrakech-bezoekers. Iemand klemt een flyer onder onze ruitenwisser. Mijn aversie tegen de Marokkaanse opdringerigheid drijft me aanstonds naar buiten... en wat blijkt: de flyer is van de camping Relais de Marrakech, die we hadden uitgezocht. Nou ja!....de man rijdt in een oude Renault-Stationwagen met campingreclame op de zijkanten. Hij brengt ons binnen een half uur er naar toe!
De grootste attraktie van Marrakech was voor ons la Place Jemaa el Fna en de aangrenzende souk (overdekte markt in overwegend kleine steegjes) Hier hebben we de gehele eerste Paasdag doorgebracht. De heen en terugweg van en naar de camping per taxi (let op: de tarieven na 18.00 uur zijn aanmerkelijk duurder). De camping is uitstekend.
Gisteren ging ons traject over de Hoge Atlas. Een fantastische tocht over de Col de Tichka (2260m) bij stralend weer en boven een stevige wind. Op de toppen lag nog sneeuw. We hebben voor de 213 km tot Ouarzazate 6 uur nodig gehad (weer alles inklusief). Vandaag is rustdag.
Groeten uit een zonnig en met aangename temperaturen voorzien Ouarzazate!

27-03

Gisteren een touristisch highlight “gedaan” : Ait-Ben-Haddou, een oud dorp (ksar) met veel halve en hele ruïnes in een fantastisch landschap.
De fotoresultaten waren slechts ten dele bevredigend vanwege een heiïge en dus niet geheel heldere lucht, door de bank genomen toch wel de moeite waard.
Ik probeer vandaag nog enkele fotoos uit Casablanca en El Jadida te plaatsen op de daarvoor gereserveerde plek van m’n site.
Vandaag (29-3)houd ik het dus kort.
De temperatuur bereikt langzaam een hoger niveau (26°C. in de schaduw). Gisteren hier aangekomen in een zandstorm bij 28°C. Vandaag schijnt de zon weer.

04-04
Iets verder in de tijd.
We vertrokken dus de 28e vanuit Ouarzazate en reden in één keer door weg 6954 af naar M’hamid waar de weg eindigt. We kwamen terecht op een “camping” waar we door twee mannen werden ontvangen: Abduhla heette de eigenaar en Hassan zijn bediende en intelectuele evenknie. Abduhla was iets meer de man van de wereld, Hassan het doortastende Berbertype (hetgeen hijzelf met kracht ontkende) die overal een oplossing voor wist...Helaas niet voor de zandstorm waarin hij ons van de straat naar de camping loodste. Ons plan was een excursie met een Landrover naar de zandduinen van Chgaga te maken. Met Abduhla zijn we een programma overééngekomen met de volgende punten: in een Landrover 60 km door de woestijn (2 uur), inclusief chauffeur en gids, avondeten in het daar aanwezige bivak, overnachting in een tweepersoonstent, de volgende ochtend ontbijt en aansluitende terugreis.
Tja, het weer speelde helaas niet mee. Op grond van de aanhoudende zandstorm hebben we besloten om niet op zaterdag maar op zondag te gaan.
Dit bleek een goede greep te zijn; het weer op zondag was subliem! De wind was gedraaid en kwam nu uit noordelijke richting. We vertrokken om 15.00 uur.
Hassan was onze gids. Eénmaal in Chgaga, reed Annette op een kameel onder de begeleiding van Hassan en ik ging te voet op weg naar de zandduinen. De zonsondergang was fantastisch! Het avondeten primitief, maar zeer authentiek. Hassan had gekookt en at zelf smakelijk mee. We hadden een ”bestek” bestaande uit een aardappelschilmesje en een dunne blikken vork. Hassan at met z’n vingers en verdeelde op het eind het laatste vlees van de tajine-schotel ook met z’n vingers op onze borden. Alles zeer vanzelfsprekend en lekker!! Het uitspansel met z’n ontelbare flonkerende sterren was op de late avond overweldigend mooi.
De volgende ochtend ben ik om half zes opgestaan om de zonsopgang mee te beleven. Daarna ontbijt en om acht uur gingen we weer op weg. Tien uur weer terug op de camping. Een onvergetelijk avontuur en zeer aan te bevelen aan avonturiers die het zich kunnen permitteren enige Euro’s daaraan te spenderen.

06-04
Nu zijn we weer op de thuisreis. Op dinsdagochtend hebben we van Abduhla en Hassan afscheid genomen. “Foto's a.u.b.!”
De zon scheen weliswaar, maar er was ook een krachtige wind die direct boven het plaveisel veel zand over de weg blies. In Tamegroute en Zagora nog even uitgestapt en aansluitend door de Vallée du Drâa tot aan de afslag in de richting Nekob. Het hele traject vanaf de Vallée du Drâa tot aan de N 12 is plaatselijk tamelijk smal, maar in goede conditie, geheel geasphalteerd en er is weinig verkeer. Het volgende touristische highlight Erg Chebby bij Merzouga, ten zuidoosten van Erfoud hebben we ditmaal laten zitten. We waren hier in oktober 2004.
Einde van deze tocht was kort voor Errachidia op de zeer bekende camping Source bleue de Meski. Dat waren deze dag 500 km en een zeer fraaie rit.
Op woensdag verder via de N 13, voor de 2e keer over de Hoge Atlas. Een schitterende tocht. Schone heldere lucht en ideale temperatuur. In Middelt even naar de markt en verder de N 13 af tot de camping in Meknès, midden in de stad. De camping is o.k. (bij het koninklijk paleis), maar veroorzaakt toch wat problemen bij het zoeken bij aankomst en bij het verlaten van de stad. Donderdagochtend hebben we 38 km en 80 minuten voor niets besteed, aleer we de N 13 in het Noorden van Meknès weer te pakken hadden.
Daar hielpen ook onze twee navigatie-apparaten niet..
Van Errachidia naar Meknès waren 360 km en van Meknès naar Tanger 434 km, waarvan zeker 100 km overbodig, vanwege de vele foutieve routebeslissingen in de loop van deze donderdag.
Tja, en zo kwamen we op Donderdagavond voor de tweede keer deze reis op Camping Miramonte in Tanger aan. Het vertrek op vrijdagmiddag was niet zo zenuwslopend als de binnenkomst 16 dagen geleden. We reden kwart voor één het haven-emplacement op en om half twee was de afvaart. In die tussentijd moesten de papieren nog in orde worden gemaakt. Dat heeft ons zeker € 15 aan gevraagde steekpenningen gekost, te voldoen aan zes tot acht beambten en pseudo-beambten, maar daarover hebben we ons niet meer van de wijs laten brengen.
Toen we na drie kwartier in Tarifa aankwamen was het geen kwart over twee maar kwart over vier!! Desondanks zijn we nog tot kort voor Sevilla doorgereden, bijna 200 km.
Vandaag zijn we hier op de fraaie Camping van Dos Hermanas gebleven. Morgen gaat het richting Madrid.

Persoonlijke terugblik en evaluatie

Het was onze eerste reis naar Marokko in een eigen camper.
Het was ons tweede bezoek aan Marokko. In oktober 2004 waren we 7 dagen met een groepsreis aldaar. De trajecten waren in beide gevallen voor 40% identiek.

Route

Hygiëne

Veiligheid

Mentaliteit

Uitrusting

Kosten

Nochmaals bedankt voor jullie belangstelling
Groeten Krasseknar

Gefahrene km: 622
Camping Hautoreille: Bannes bei Langres N 47°59.502’>>E 005°39.532’
Wetter: erst sonnig, später Regen, 8° C.

Gefahrene km: 511
Camping: Bagatelle in Avignon + N 43°58.000’>>E 004°49.000’
Wetter: sonnig, 15° C.

Gefahrene km: 486
Camping Vilanova Park: Vilanova i la Geltrú ++ N 41°13.556’>>E 001°41.265’
Wetter: sonnig 18° C.

Gefahrene km: 528
Camping Bahia: Santa Pola bei Alicante + N 38°12’4”>>W 0°34’11”
Wetter: erst neblich dann sonnig, 21° C.

Gefahrene km: 647
Camping Tarifa: bei Tarifa + N 36°03.270’>>W 005°39.054’
Wetter: 22° C.

Gefahrene km: 11 km
Camping Miramonte: in Tanger + N 35°47.484’>>W 005°49.948’
Wetter: sonnig 24° C.

Gefahrene km: 287 km
Camping International de la Plague: in Salé bei Rabat N 34°02.117’>>W 006°49.719’

Gefahrene km: 143
Camping International Oasis+++: in Dar Bouazza, 20 km SW Casablanca N 33°30.358’>>W 007°50.530’
Wetter: Sonne, später Regen und Gewitter, 21° C.

Gefahrene km: 51
Camping Oasis +++ N 33°30.358’>> W 007°50.530’
Wetter: sonnig 22° C.
Gefahrene km: 161

Wetter: sonnig, später wolkig, Schauer 20°

Gefahrene km: 269
Camping le Relais de Marrakech: in Marrakech +++ N 31°42.408’>>W 007°59.407’
Wetter: halb bewölkt, später sonnig 23° C.

Camping le Relais +++ N 31°42.408’>>W 007°59.407’
Wetter: sonnig 23° C.

Gefahrene km: 213
Camping Municipal Ouarzazate: in Ouarzazate + N 30°55.399’>>W 006°53.184’
Wetter: sonnig 25° C.

Camping Municipal + N 30°55.399’>>W 006°53.184’

Gefahrene km: 68
Wetter: sonnig, etwas diesig, 25° C.

Gefahrene km: 34

Camping La Bousole du Sahara N 29°49.633’>>W 005°43.900’>>> Biwak Chgaga
Wetter: sonnig und klar, 28° C

Camping La Bousole du Sahara N 29°49.633’>>W 005°43.900’
Wetter: sonnig, später zunehmender Wind!

Gefahrene km: 503
Camping Source Bleue de Meski: 18 km südlich Errachidia + N 31°51’25”>>W 04°17’01”
Wetter: sonnig, klar, 25° C

Camping de Riaza: in Riaza+++ N 41°16.171’>>W 003°29.834’
Wetter: sonnig, später dünner Bewölkung, 20° C

Gefahrene km: 486
Camping le Col Vert: in Veille – St. Girons (Les Landes)+ N 43°54.180’>>W 001°18.625
Wetter: Morgens 10-13° C Regenschauer, Mittags bis 19° C

Gefahrene km: 549
Camping Caravaning Domaine de Dugny: Onzain (Loire, zwischen Tours und Blois)+++ N 47°31.569’>>W 001°11.288’
Wetter: Regen und kalt 11° C.